Bruce Sterling pisac je znanstvene fantastike, jedan od začetnika cyberpunk žanra prenesenog kroz zbirku priča Mirrorshades, autor knjige The Difference Engine, napisane u suradnji s Williamom Gibsonom, djela koje je zauvijek oblikovalo čitavu supkulturu jedne generacije, uključujući modu, glazbeno i filmsko stvaralaštvo, jezik. On je i sveučilišni profesor te publicist; tu se ponajprije ističe tekstom The Hacker Crackdown, u kojem detaljno analizira paniku koja nastaje osamdesetih godina zbog napetosti između hakera i telefonskih kompanija. Djeluje kao novinar za The Wired (Beyond the Beyond), sveprisutan na društvenim mrežama, oka gladnog za čudnostima, utopljen u niz projekata koji se bave futurološkim analizama novih koncepcija dizajna uređaja, promišljanjem mogućih arhitektura budućih gradova i svjetova, mrtvih medijskih tehnologija, izmijenjenim prošlostima, ekologijom, ali ponajviše je on glasnik sudbina post-ljudi, koje donosi u polupjesničkim slikama zbog kojih je nekad beskrajno nerazumljiv, ali istovremeno i superrazuman. Post-ljudima je jednako dosadno i jednako su frustrirani kao što su ljudi oduvijek i bili.

Bibliografija Brucea Sterlinga

Romani: Involution Ocean (1977.), The Artificial Kid (1980.), Schismatrix (1985.), Islands in the Net (1988.), The Difference Engine (1990.), Heavy Weather (1994.), Holy Fire (1996.), Distraction (1998.), Zeitgeist (2000.), The Zenith Angle (2004.), The Caryatids (2009.), Love Is Strange (2012.).

Zbirke kratkih priča: Mirrorshades: A Cyberpunk Anthology (1986.), Crystal Express (1989.), Globalhead (1992.), A Good Old-fashioned Future (1999.), Visionary in Residence (2006.), Ascendencies: The Best of Bruce Sterling (2007.), Gothic High-Tech (2012.).

Publicistika: The Hacker Crackdown: Law and Disorder on the Electronic Frontier (1992.), Tomorrow Now: Envisioning the next fifty years (2002.), Shaping Things (2005.).

Neki od njegovih najinspiriranijih govora (pogledajte videozapis s NEXT konferencije održane ove godine u Berlinu) zvuče kao futuristički manifesti koji beskompromisno osuđuju sadašnje ekonomske strukture, galopirajući kapitalizam, bogaćenje mogula te mjere i politike štednje, hladno osiromašenje ostatka svijeta. Takav sustav Sterling opisuje kao najvećeg zmaja i neprijatelja napredovanja, a svih nas označava kao i mozak i živčani sustav istoga. U obrisima, nazire se tu i ideja o internetskoj zajednici koja kreira sve što se na mreži nalazi, razmjenjuje informacije, ali dozvoljava si i krvariti kroz tu tehnologiju, kao da smo dio istog živog bića. Dijelimo istu iluziju. Riječima Williama Gibsona: Budućnost je ovdje, samo još nije jednako raspodijeljena.

Decentralizirana tehnologija nažalost još ne znači da se znamo služiti njome u svoju korist, trebamo sakupiti sve naše tehno-fantazije na jednom mjestu, smatra Sterling, napraviti taksonomiju zmajeva. Točna rješenja koja bi nas mogla odvući od tamne cyberpunk distopije još nisu dovoljno vidljiva. Svi uređaji koje trenutno imamo, sva tehnologija koja nam je dostupna, njeni fenomeni, svi mediji zapravo su vrlo krhki, gotovo odmah zastaruju te su umrtvljeni. Sterling je tako u svom opusu predvidio već mnogo prošlosti, sam priznaje. Stvaranje nepotrošenog koncepta ovisit će dakle o nečem sasvim drugačijem - o nama? Mi nemamo korijene. Mi smo mrežni ljudi. Mi imamo antene.

Odgajanje tehnološki osvještenijeg naraštaja, s boljim antenama, upravo je jedna od uloga SHARE konferencije, na kojoj je Sterling redoviti gost te nakon Beograda i Beiruta novom inicijativom - Republika (Rijeka, Hrvatska, 18.-20. srpnja) - konačno će svoj rad predstaviti i riječkoj publici. Niz napuštenih lokacija na kojima će se odvijati čitava manifestacija gotovo da uprizoruje nužnost zaposjedanja ovakvih prostora i u virtualnom svijetu, oživljavanja novih čvorova kojima se može preuzeti kontrola ljuskavog sustava, njihovo izmještanje i redefiniranje - kreiranje više jednakosti i stvaranje novih prostora, novih internetskih republika.

Pisci znanstvene fantastike naizgled su dvorske lude, mudri budalaši, upozorava Sterling, no znanstvena fantastika, posebice cyberpunk, potiče na participaciju, ilustrira utjecaj komputacijskih mreža na čitavo društvo - propitujući ulogu čovjeka kao gospodara tehnologija, riječi, vlastitih stvarnosti. Porobljavanje junaka u mračnim budućnostima nije slučajno. Sterling će uz to rado postaviti zamku čitateljima u svojim djelima, opsjednut je sintaksom (a što je software ionako, ako ne jezik?) i lingvistički će tekstove do maksimuma dotjerati, nakrcat će ih neologizmima poput "buckyjunk", "slipstream", "spime", zbunit će nas, prodrmati, pozvati na smjelost. Odvažite se biti geekovi. Odvažite se biti čudni. Odvažite se biti jako čudni. Ne uljuljkuje nas, već poziva na djelovanje jer mi proširujemo stvarnost ("We Augment Reality - WAR"), nije dovoljno da joj se samo čudimo.

Jedva čekam čuti šušmur koji će Bruce Sterling izrecitirati na Republici.

Fotografije: Hans Watson