Miješanjem žanrova može nastati neprobavljivi bućkuriš vrijedan kritiziranja, no može se napraviti i skladna posveta autorima i djelima što su napravljena u žanrovskim okvirima. Uspješna kombinacija različitih žanrova ponajprije ovisi o poznavanju materije što se misli obrađivati, ali i razini talenta.

Upravo autorskog talenta i znanja nije manjkalo scenaristu Jasonu Aaronu (1973.)[1]Radio na više serijala (ThorWolverinePunisherMAXStar WarsDoctor StrangeSouthern Bastards... ), višestruki kandidat i dobitnik nagrade Eisner., što je potvrdio stvorivši izniman serijal Skalpirani (Fibra, 2016.)[2]Serijal Skalpirani u Americi je izlazio od ožujka 2007. do kolovoza 2012 (sveukupno je izašlo 60 nastavaka). Hrvatsko izdanje čini deluxe edicija od pet knjiga, a dosad su objavljene prve tri knjige (34 epizoda). Preostale dvije knjige trebale bi biti objavljene tijekom Interlibera 2017. godine..

Krimići i njegovi bratići

SKAL_FB_1

Triler, obiteljska drama, cop drama, hardboiled[3]Prvu hardboiled priču objavio je 1922. godine Carroll John Daly (1889-1958.), a žanr su popularizirali američki književnici Dashiell Hammet (1894-1961.) i Raymond Chandler (1888-1895.). krimići i vestern tek su neki žanrovi što su značajno prisutni u opakom serijalu koji je izlazio u mjesečnom ritmu od ožujka 2007. do kolovoza 2012. Aaronovu priču čine korumpirani policajci i rijetki pojedinci što se ne mogu potkupiti, vješti nepravednici koji uredno izbjegavaju kompromitirajuće scene, sitniji i krupniji dileri, strašljivi cinkaroši i uvrnuti mistici, posrnule ljepotice, psihotične ubojice, neustrašivi predstavnici zakona koji unose red izazivanjem nereda, tajni FBI agenti i pokvareni indijanski predstavnici[4]Pokvareni su jednako kao većina posrednika za indijanska pitanja koji se uredno pojavljuju u serijalu Tex.... Nema u ovoj priči prostora za žive svece, svi su poprilično zagrezli u živo blato kriminala...

Za razliku od većine pisaca hardboiled krimića, Aaron za glavne likove ne uzima bijelce, već Indijance. Premda nema veze s američkim urođenicima, Aaron se uspješno uklopio u prostor indijanskog rezervata u kojem vlada organizirani kriminal. Detaljno je profilirao likove urođenika na marginama društva što stalno iskušavaju lomljivu sreću skakućući na korak od konačne propasti. Stvorio je suvremeni vestern u kojem se Indijanci ne sukobljavaju s bijelcima, već pretežno međusobno.

Suvremeni vestern

Aaronova multižanrovska priča locirana je u indijanski rezervat Ruža prerije u Južnoj Dakoti. Prostor rezervata obilježen je niskom stopom zaposlenosti i visokom stopom kriminala, cvjeta organizirani kriminal i bujaju divlji laboratoriji u kojima nastaje droga, urođenici su nagriženi alkoholom[5]U filmovima i stripovima Indijanci su prikazani kao narod koji izrazito loše podnosi vatrenu vodu. Eh, koliko je bačvi ilegalnog alkohola samo Zagor porazbijao svojom sjekirom diljem Darkwooda..., ali i drugim sredstvima što izazivaju ovisnosti...

SKAL_FB_2(1)

Plemenska policija, kojom upravlja korpulentni indijanski boss Lincoln Crvena Vrana, vođa plemena Oglala Lakota, tek naizgled nastoji stati na kraj kriminalnom miljeu, ustvari je on jedan od glavnih čimbenika koji potiču moralno rasulo diljem rezervata. Neprekidnu kataklizmu crvenog naroda, koju su u prošlosti dobrano zahuktali bijelci, dodatno će poremetiti Dashiell Zli Konj, tajni agent agencije FBI koji se nakon 15 godina vraća u rezervat što ga je morao napustiti kao trinaestogodišnjak. Prije odlaska u FBI služio je u američkoj vojsci, bio na misiji u Kosovu te ovladao borilačkim vještinama. Vrativši se u rezervat, Dash se mora suočiti sa svojom majkom Ginom Zli Konj koja ga je kao dijete zanemarila zbog brojnih aktivističkih angažmana.

Dash se zaposli u plemenskoj policiji, gdje nastoji obustaviti divlju proizvodnju i prodaju opijata, ilegalnog oružja i lance prostitucije. Rezervatom suvereno vlada Lincoln Crvena Vrana, a on je zapravo glavni razlog Dashovog povratka u omraženi rezervat – agent Nitz polaže velike nade u Dasha, vjeruje da će on naći čvrste dokaze pomoću kojih će svrgnuti indijanskog bossa. Crvena Vrana opsjeda agenta Nitza od 16. lipnja 1975., kada su u indijanskom rezervatu ubijena dva FBI-jeva agenta s kojima je Nitz bio u prijateljskim odnosima. Nitz je uvjeren da je Crvena Vrana ubio agente, ali nema nikakvih dokaza kojima bi potkrijepio svoje mišljenje...

Dash Zli Konj nije profesionalni detektiv, pretežno reagira intuitivno, a najčešće poseže za nasilnim, neprimjerenim metodama jer je i okruženje u kojem mora djelovati neljudsko, lišeno sućuti. Neprekidno vuče za sobom neriješene probleme i traume iz (ne)davne prošlosti, a identitet mu je i bez toga poprilično raslojen – premda je nakon dugo vremena ponovno okružen pripadnicima svog naroda, osjeća se i ponaša kao čistokrvni tuđinac. Ne počiva cijela radnja serijala Skalpirani na suzbijanju kriminala, prikazu bijede rezervata i stanovnika koji su zatrovani prizemnim užicima i malignim primislima, već se ovdje našlo mjesta i za Dashiellove intimne drame koje će pojačati nepredvidljivost u cijeloj priči.

Serijal Skalpirani suvremeni je vestern; radnja jest smještena na prostor Divljeg zapada, no vrijeme radnje odigrava se početkom 21. stoljeća. Aaron često funkcionalno koristi elipse u pripovjedačkom procesu (često se vraća na kobnu 1975. godinu i još dublje, da bi opisao ključne događaje iz prošlosti starijih protagonista kao što su Dashiellova majka, Lincoln Crvena Vrana te ostali protagonisti koji su povezani s ubojstvom dvaju agenata). Namjere i unutarnja stanja protagonista jasno se mogu razaznati iz dijaloga, ali i iz kretnji te grimasa koje je vrhunski predočio crtač R. M. Guéra[6]R. M. Guéra ili Rajko Milošević a.k.a. Gera – rođen 1959. godine u Srbiji, od 1991. godine živi i radi u Španjolskoj. Debitirao 1982. godine na serijalu Elmer Jones, kasnije radio na serijalu Texas Riders, surađivao s Patrickom Cothiasom na serijalu Le Lièvre de Mars, za DC Comics radio na stripizaciji Tarantinovog vesterna Django Unchained. S Aaronom surađuje i na serijalu The Goddamned..

Revitalizacija žanrova

Premda potječe iz posve drugačijeg podneblja, Guéra je dočarao atmosferu rezervata u toj mjeri da bismo ga bez oklijevanja zbog dojmljivog crteža mogli proglasiti čistokrvnim Amerikancem. Unatoč europejstvu, Guéra zorno predočava suvremeni Divlji zapad i pruža nesputanu, napetu atmosferu rezervata u koji Wakan Tanka ne navraća. Ako dođe, dočeka ga samo uobičajena ignorancija u obliku sočnih psovki na njegov račun.

SKAL_FB_3 (1)

Serijalu Skalpirani netko bi na korice zasigurno prilijepio etiketu +15; skrbnici, pedagozi i knjižničari mogli bi se neugodno iznenaditi nad osebujnim, slikovitim jezikom koji mnogi protagonisti obilato koriste bez imalo zadrške. Opscene riječi, eksplicitni prikazi nasilnih scena i neobuzdane tjelesnosti dovoljan su razlog da serijal Skalpirani etiketiramo kao štivo koje od čitatelja iziskuje određenu zrelost, a ne površnu fascinaciju mlađih čitatelja. Aaronova namjera sigurno nije bila očarati čitatelja šokantnim prikazom brutalne sredine u kojoj likovi ne mogu izgovoriti rečenicu bez korištenja vulgarizama, već što uvjerljivije prikazati siromašan rezervat ispunjen porocima, prostor gdje čovjek može napredovati jedino ako aktivno djeluje na strani kriminalnog miljea.

Jednom kada se serijal počne čitati, ne dolazi u obzir ni kraći predah – nepredvidljiva, napeta i neizvjesna radnja primorava vas na čitanje do kraja bez prekida![7]Potpisnik ovih redaka potrošio je čitavo poslijepodne na čitanje serijala Skalpirani! Vrijedilo je! Raspletanjem jednog neriješenog mozaika iz prošlosti, Aaron likove ubacuje u novi, još komplicirani složenac u kojem će ponovno netko ostati bez kose i kože na vrhu glave. Ne zove se serijal uzalud Skalpirani!

Kombinirajući elemente vesterna i krimića, Aaron je dva američka žanra spojio u jedan, revitalizirao je žanrove koji nisu na previsokoj cijeni među širom publikom. Da bi dojam tijekom čitanja bio bolji i puniji, nedostaje zvuk, no i to se lako može dopuniti.

Da biste ovaj bezvučni strip pretvorili u audiovizualnu poslasticu i pojačali sveukupni dojam, koristite skladbe sastava Wovenhand i psihodelični rock kao glazbenu pozadinu.