"Duga noć vještica" i "Mračna pobjeda": uzbudljiv nastavak Batmanovog lova na razularene i ekscentrične zločince
Kada je Batman u akciji strip teško može biti loš. Uživajte u prvom magazinskom tekstu objavljenom 2017. godine!
Pred početak Drugog svjetskog rata, 1939. godine u 27. broju časopisa Detective Comics premijerno se pojavljuje lik tajanstvenog Batmana. Pozitivan odjek publike učinio je da Batman već 1940. godine dobije vlastiti serijal koji uspješno traje i danas[1]
Više je (ne)valjanih razloga zašto Batman ne gubi na popularnosti, no najveću zahvalnost za globalni nezaborav svakako ne duguje stripu, već brojnim filmskim ekranizacijama, naročito blockbusterima što su krcati specijalnim efektima. Kada se uspoređuju prve i najnovije priče o Batmanu, kvaliteta scenarija itekako varira i podložna je diskusijama. Nakon gotovo 80 godina postojanja serijala, napravljene su i vrhunske, i prosječne, i traljave epizode, budući da je mnoštvo ljudi sa sasvim različitim umjetničkim afinitetima i razinom talenta radilo na serijalu o kostimiranom borcu za pravdu.
Neugodna samoća
Mišljenje publike nije podijeljeno samo glede kvalitete stripa, već i brojnih ekranizacija. Dok jedni daju značajnu prednost Burtonovim igranim filmovima, drugi preferiraju ostvarenja Christophera Nolana u kojima se opisuju detalji iz Batmanove mladosti, počeci karijere heroja. Naravno, svi će se složiti kako Batman nije standardni superheroj jer nema specijalne tjelesne moći i natprirodne sposobnosti, već se oslanja na tehnikalije i odličnu tjelesnu formu. I najpovršniji poznavatelji priče o Batmanu znaju da se iza njega krije Bruce Wayne, markantni bogataš koji je u ranoj mladosti ostao bez roditelja pa stoga odlučio život posvetiti borbi protiv kriminala.
S kojim se problemima i dvojbama Bruce Wayne susreo na početku svoje karijere pravednika, detaljno opisuju grafičke novele Duga noć vještica (Fibra, 2015.) i Mračna pobjeda (Fibra, 2016.). Mračna pobjeda izravan je nastavak naslova Duga noć vještica u kojoj Batman muku muči s Praznikom, zločincem koji ubija za vrijeme praznika. Tužitelj Harvey Dent, koji je Batmanu velika potpora u bjesomučnoj borbi protiv kriminala, na kraju priče strada. Doduše, ne strada smrtno – kiselina mu nagrize pola lica, ali mu i nepovratno poremeti psihu, učini da prijeđe na tamnu stranu i završi u umobolnici Arkham, okružen brojnim psihopatima koje je upravo on tamo smjestio uz Batmanovu pomoć. Oba naslova potpisuju scenarist Jeph Loeb (1958.) i crtač Tim Sale (1956.), oba je naslova kolorirao Gregory Wright i oba naslova opisuju Batmanovu mladost. I scenarist Loeb i crtač Sale pokazali su značajan napredak u naslovu Mračna pobjeda – Sale se poigrava u kompoziciji, crtež mu je sigurniji, dok Loeb u svojem pripovijedanju prikazuje neugodnu samoću heroja prikazujući Batmana kao pojedinca koji je prepušten sebi samome.
Osim što je ostao bez čvrstog oslonca koji mu je bezuvjetno pružao tužitelj Dent, Batman sebe smatra odgovornim za Dentovu moralnu propast koji nakon nesreće djeluje na strani zla pod imenom Dvolični. Podrobnije se prikazuje i Batmanov odnos s kapetanom Gordonom te Gordonov privatni život koji pati zbog prirode posla. Gordon ima nezgodnu obiteljsku situaciju, odnosi sa suprugom Barbarom sve su loši, nedostaje mu sin, ali mu također i nedostaje skladna poslovna suradnja koju je ostvarivao s tužiteljem Dentom, tim više jer isti odnos ne uspijeva ostvariti s Janice Porter, Dentovom nasljednicom.
Iza lika vazda sigurnog Batmana krije se pojedinac koji je ionako sklon izdvajati se iz društva, odbija pomoć u borbi protiv razularenih, ekscentričnih zločinaca što preplavljuju grad koji vapi za stabilnošću. A protivnika u naslovu Mračna pobjeda ne manjka – mafijaške obitelji Falcone i Maroni, Joker, Pingvin, Enigma, Solomon Grundy, Strašilo i misteriozni Hangman koji sistematično ubija policajce, samo su djelići problema koji muče Gotham City i njegovog zaštitnika Batmana u čije pravične namjere šira javnost nema dovoljno povjerenja. Umiljata Catwoman nudi se Batmanu kao ispomoć u borbi protiv brojnih neprijatelja, što njega samo dodatno zbunjuje jer su mnogi njezini postupci redovno nepredvidljivi.
Trulež i metež
Batman revno nastoji unijeti red u pomahnitali grad, smanjiti razinu truleži i meteža što se samo gomila. Ne drži se uobičajenih protokola u borbi pa svojim nestandardnim postupcima zgraža i zapanjuje stanovništvo[2]
U pozadini ove napete kriminalističke priče nalazi se još jedna narativna razina što je krcata psihološkim studijama. Nije da se Mračna pobjeda temelji na akcijskim elementima, već prikazuje Batmana nasred ključne unutarnje prekretnice, kao zbunjenog, usamljenog borca kojeg kronično muči manjak samopouzdanja. Kreaciju Boba Kanea (1915-1998.) [3]
Otvoreno predočavanje krhke ljudskosti ključni je adut što naslov Mračna pobjeda čini specifičnim i intrigantnim ostvarenjem[4]