Dok je kod samodoprinosa riječ o političkoj "direktivi", gdje smo svi "prisiljeni" odvojiti dio svojih primanja za projekt od "zajedničkog dobra", kod crowfundinga stvar je malo drugačija – nismo "prisiljeni", ne moramo svi izdvajati sredstva i možemo izdvojiti koliko želimo i za što želimo.

Crowdfunding počiva na ideji da svoj projekt izložite potencijalnim korisnicima i da vas oni predfinanciraju svojim mikrodonacijama, a vi njima isporučite proizvod ili uslugu nakon uspješno provedene kampanje.

Trenutno je u svijetu aktivno oko 500-tinjak crowdfunding platformi, a najpoznatije su Kickstarter i Indiegogo. Kickstarter je orijentiran na poduzetničke pothvate, bazira se na principu "sve ili ništa" i fokusiran je na SAD, Kanadu i UK, dok je Indiegogo otvoren i za humanitarne projekte, dopušta opciju "uzmi koliko si skupio" i otvoren je za cijeli svijet.

Hrvoje Hafner entuzijast je koji je nedavno otvorio Crowdfunding.hr – blog za financiranje Vaših ideja, a koji se nastavlja na njegovu facebook stranicu Doniralica. Krajnji je cilj pokrenuti prvu crowdfunding platformu u Hrvatskoj. Na blogu je moguće naći objašnjenje što je uopće crowdfunding, razne analize, istraživanja, primjere hrvatskih projekata koji se pokušavaju financirati crowdfundingom, novosti i pregršt drugih korisnih informacija. Hrvoje Hafner za sada je jedini autor tekstova, ali vjerujemo da će se to uskoro promijeniti.

Sama ideja CF-a i njegova primjena u Hrvatskoj otvara zanimljive mogućnosti financiranja kulturno-umjetničkih programa kao i nakladničkih pothvata. Neke od njih razmotrili smo s Hrvojem Hafnerom:

Koliko Crowdfunding može utjecati na povećanje sredstava koja se sada slijevaju u kulturu?

U prošloj je godini samo na Kickstarteru prikupljeno 180 milijuna dolara za nezavisnu scenu na području umjetnosti, kazališta, izdavaštva i glazbe. Stope rasta crowdfunding industrije su dvoznamenkaste cifre koje ne pokazuju znakove usporavanja. To je novac koji do sada nije bio dostupan u kulturi. Ali nije samo novac ono što je potrebno kulturi, već i promocija pojedinih projekata koja se u crowdfunding procesu događa.

Kako CF može biti od koristi posrnulom hrvatskom nakladništvu u kojem se samo zahvaljujući potpori države objavljuju književno-umjetnička djela?

Crowdfunding je potpuna suprotnost javljanju na natječaje za državne potpore. Umjesto da državnim birokratima u jednoličnoj formi opisujete svoj projekt, obratite se svojim (potencijalnim) čitateljima za pomoć. Njima je puno jednostavnije objasniti svoju ideju i potaknuti ih na participaciju ako ste u stanju pokazati im uložen trud. Ako se crowdfunding kampanjom uspije animirati dovoljno širok krug ljudi koji će malim novčanim doprinosima financirati produkciju djela onda se neće samo prikupiti dovoljno novca za svoj projekt, već će se odraditi i dobar dio promocije upravo zahvaljujući tim ljudima koji se financijski uključuju u kampanju.

Kako vidite CF u odnosu prema javno dodijeljenim sredstvima poreznih obveznika, a kako u odnosu na kreditiranje banaka?

U oba slučaja projekt evaluiraju službenici, bilo državni bilo bankovni. I jedini i drugi ocjenjuju vrijednost i rizike projekta po unaprijed zadanim kriterijima. Kod crowdfundinga svaka osoba oko vas osoba je kojoj nudite (eng. pitch) svoj projekt, a osobi koja je pored vas tada možete prenijeti i emocije koje vas vežu uz projekt.

U nekoj dalekoj budućnosti porezi koje kao građani izdvajamo za potrebe u kulturi bit će moguće rasporediti upravo na principima crowdfundinga, gdje će svaka osoba imati uvid u svoj iznos plaćenog poreza i rasporediti ga kako želi. Pritom ne mislim samo na kulturu, već i na infrastrukturne potrebe.

Što je potrebno da bi CF kampanja bila uspješna pri kreiranju kulturnog proizvoda?

Prilagoditi očekivanja. Ne treba sanjati o iznosima koje prikupljaju videoigrice, gadgeti i dizajnerski proizvodi. Medijan prikupljenih dolara na Kickstarteru za projekte u kulturi jest 4-5 tisuća dolara, vjerojatno zbog toga što ljudi puno više konzumiraju razonodu nego kulturu, a crowdfunding je igra velikih brojeva.

Za crowdfunding nema recepta, već samo smjernica koje treba imati na umu. Kampanju je potrebno unaprijed pripremiti. Profili na društvenim mrežama, kreiranje mailing lista potencijalnih donatora, uključivanje što više ljudi u ranim fazama projekta i izrada vizualno atraktivnih materijala koji pričaju vašu priču.

Ima li uopće CF potencijala u jednoj mikrodržavi poput Hrvatske, naročito ako uzmemo u obzir socijalni trenutak besparice kod onih koji su pozvani uložiti sredstva i kulturni trenutak pri kojem se kod većine onih koji traže novac provlači osjećaj da prose ili moljakaju?

Potencijal zasigurno postoji, samo što je razmjeran Hrvatskim prilikama. No, nećemo ga moći procijeniti dok god ne budemo imali domaću crowdfunding platformu na kojoj ćemo testirati njegovu elastičnost.

Crowdfunding nije prosjačenje, to je proces u kojem ljudi postaju dio priče. Kada na ulici prosjaku daš 5 kuna, ne zamaraš se što se s tom osobom ili s tim novcem događa, ali kada sudjelujemo u crowdfunding kampanji, s nestrpljenjem čekamo da vidimo kamo će nas putovanje odvesti.

Za kraj, bonus tekst s naputcima za kampanju izdavanja knjige. Dobra zabava!