Jeste li znali…

… da je James Patterson najplaćeniji autor današnjice?

… da je radi dobre zarade poželjno pisati o vampirima, o seksu ili o ubojstvima?

…da je potrebno stvoriti dobar brend koji će potencijalna publika tražiti u knjižari, na internetu,u kinu?

Razmišljajući o knjigama, danas je teško ne naići na problem novca. Knjiga nije primarna ljudska potreba (ma koliko je mi voljeli i možda tvrdili suprotno). Njome niti ćemo prehraniti obitelj niti djetetu kupiti nove tenisice za nadolazeću školsku godinu. Kupiti knjigu za mnoge je postao luksuz. (Zato smo tu mi, knjižnice, da vam omogućimo pristup knjigama, ali to je jedna druga tema). Tu su i novi mediji (dokle ćemo ih zvati novima, pitam se upravo) koji omogućuju brži prijenos informacija i još su jedna prepreka između knjige i nas.

Upravo zbog svih tih razloga prodaja knjiga opada. Kako kod nas, tako i u svijetu.

Pa od čega onda autori žive? Rade li zaista svi neke druge poslove pa pišu iz hobija?

Pa i nije to baš tako. Ima autora koji od pisanja vrlo lijepo žive. U nas takvih gotovo da i nema, iako bi se dali nabrojati na prste jedne ruke. Rijetki su oni poput Miljenka Jergovića koji je sklopio ugovore u inozemstvu. Neki pak, poput Mire Gavrana, pišu dramske tekstove i žive od kazališta.

Sve liste koje sam proučila navode Jamesa Pattersona kao najprodavanijeg autora danas. Čita se Patterson i u našoj Knjižnici, ali ne tako sumanuto da bih ga navela u prvih deset najčitanijih autora. Pogledala sam i neke druge liste čitanosti u svijetu. Patterson nije prvi ni na jednoj. Očito čitanost (knjižne građe) nije jedini kriterij.

Naravno, preporuka je napisati bestseller. Kako? Kao prvo, treba pogoditi temu: danas se rado čitaju ove teme/žanrovi:

  • trileri – Patterson izrađuje profil detektiva Alexa Crossa koji razrješava razne misterije; John Grisham zaradio je milijune na žanru političkoga trilera. Malotko ne poznaje njegove knjige (a kasnije i filmove) Slučaj Pelikan ili Tvrtka.
  • erotski filmovi – engleska spisateljica Erika Mitchell jedna je od najpoznatijih autorica pokretačica žanra. Krije se pod pseudonimom E. L. James, a poznata je prije svega po svome djelu Pedeset nijansi sive.
  • vampiri – svi koji nešto znaju o temama koje se danas prodaju, savjetuju pisanje namijenjeno publici mlađe odrasle dobi. To bi bili ljudi od nekih 18 do 25 godina. Ta je publika informatički pismena, što je preduvjet za praćenje trendova danas. I tu publiku zanimaju ni manje ni više nego vampiri. Stephanie Meyer uspješno se bori s krvopijama, pa su njezini i romani i filmovi snimljeni prema njima polučili golem uspjeh. Njezina Sumrak saga snimljena je u pet nastavaka.
  • fantastika – opet nešto za publiku mlađe odrasle dobi: Rick Riordan "lansirao" je Percyja Jacksona, George R. R. Martin Igru prijestolja, a Suzanne Collins Igre gladi. Sve je to redom uspješno snimljeno te vrlo traženo, i u knjigama i na ostalim medijima.
  • znanstvena fantastikaKen Follett napisao je znanstveni triler, Treći blizanac, o genetskim manipulacijama ljudskim bićima. Nakon knjige, točnije 1997. godine, uslijedio je vrlo popularan istoimeni film. Ljude očito već neko vrijeme straši brzina znanstvenih evolucija pa je ta tema već nekoliko desetljeća vrlo aktualna.
  • klasici ljubavnoga žanra Danielle Steel i Nora Roberts prodaju se već desetljećima više nego uspješno što u knjižnom obliku, što kao filmovi. Nema recepta za ovaj tip knjige: ubole su u srž stvari, imale dobre promocije, dirnule čitateljice diljem Planeta i po starom, dobrom Aristotelovom načelu katarze uspjele da se potonje identificiraju s glavnim likom.

Sad, kad smo ustanovili o čemu ćemo pisati, važno je od svojega lika napraviti brend! Dakle, naš lik je nešto što će ljudi upamtiti, što likom, što rečenicom, što glumcem, što slikom na šalici. Tako je Rick Riordan stvorio Percyja Jacksona koji iskače iz plakata u knjižarama, a ima ga čak i na bilježnicama za školu. Alex Cross je detektiv poznat mnogima, Greg iz Gregovih dnevnika postao je brend za svakoga upućenog mlađeg čitatelja i tako proslavio te na vrhove lista najplaćenijih autora današnjice stavio Jeffa Kinneyja, a o Harryju Potteru nije potrebno ni govoriti. Kristen Stewart i Robert Pattison postali su brend Sumrak Sage, a Čudni Tomas, dječak s nadnaravnim moćima, postao je brend Deana Koontza te je 2013. po njemu snimljen i film. Autorica Janet Evanovich jedna je od najplaćenijih autora u Americi, a proslavila se knjigama (a kasnije i filmovima) u kojima se glavni lik zove Stephanie Plum: mlada, atraktivna, zaljubljiva, s našim životnim problemima…

Kad smo knjigu lijepo napisali, važno je imati na umu da ju je svakako poželjno objaviti i u e-izdanju. U tom smislu važna je i suradnja s poznatim web-knjižarama: Amazon, iBooks, Barnes&Noble.

Ne treba zaboraviti ni na društvene mreže. Komunikacija s čitateljima mlađe odrasle dobi nezamisliva je bez društvenih mreža: kako komunicirati bez profila na facebooku danas s nekim tko je na facebooku cijeli dan?

Dobra web-stranica autora nešto je što će potencijalni čitatelji svakako poželjeti posjetiti. Sasvim je normalno da će željeti znati nešto osobno o autoru, o tome kako se je i zašto odlučio na pisanje te što planira uskoro objaviti. Današnje generacije čitatelja željele bi to znati po mogućnosti prije autora samih!

I na kraju, filmska umjetnost. Svakako treba nastojati doći do filmske verzije knjige. Svi ovdje spomenuti naslovi u nekom su trenutku postali film. Te se dvije umjetnosti prožimlju. Iz života knjižničarke, iz prve ruke, mogu posvjedočiti da se više čitaju knjige koje su filmski hitovi. I obrnuto, ljudi rado odlaze pogledati film koji je snimljen na temelju knjige koju su pročitali.