Daša Drndić: Doppelgänger

Doppelgänger

Dvije pripovjetke u koijima kao središnja tema dominira osjećaj samoće čovjeka u modernom svijetu, kao i sučeljenost sa smrću. Prva od njih, "Artur i Isabella", govori o dvoje staraca koji se susreću lutajući sami gradskim ulicama u novogodišnjoj noći. Njih dvoje, svaki sa svojim životopisom i osobnim traumama, koje se ujedno prepleću i s povijesnim traumama (Isabella je Židovka iz Chemnitza, Artur umirovljeni oficir jugoslavenske vojske) suočavaju se sa svojim ostarjelim tijelima i s činjenicom prolaznosti, s činjenicom prolaznosti, dubokim osjećajem praznine, kao i s besmislom, od kojega se uzaludno pokušavaju spasiti. U drugoj pripovjetci, "Pupi", središnji je lik pedesetogodišnji Printz, zvan Pupi, koji promatra nosoroge u zoološkom vrtu nakon što je kremirana njegova majka. On pritom rekapitulira za njega bitne momente svoga života, ali i majčine predsmrtne agonije. U svakome od ovih likova čuči i njegov "Doppelgaenger", "dvojnik", njegova vlastita ranjiva i duboko ranjena nutrina, koja ga neumoljivo vodi putem neizbježne sudbine.

 

Tea Tulić: Maksimum jata

Maksimum jata

Poetsko-prozni fragmenti s vizualnim "pukotinama" među rečenicama, koje omekšavaju i ritmiziraju atmosferu teksta "o dinamici kolektiviteta - jata", ali koji brojnim motivima kuće i utočišta otvara temu doma: "Kuće nas određuju, no domovi nas istodobno i sputavaju. Dom nije samo utočište, nego može biti i ishodište straha."

 

Kristina Gavran: Gitara od palisandra

Gitara od palisandra

Roman je fokusiran na pet ženskih sudbina koje se u završnici romana dodiruju i isprepliću, kako na narativnoj, tako i na simboličnoj razini. Podijelivši roman na tri veća dijela koja obuhvaćaju dramatične situacije u životu pet žena (Glissando, Pizzicato, Vibrato), autorica provodi lajt-motiv gitare koja se začinje u sjemenki drveta, nastaje iz smreke i palisandrovine, prelazi iz ruke u ruku formirajući ljudske sudbine i stvarajući glazbu koja se nalazi i u samoj potki romana. Suptilno štivo koje u sebi sjedinjuje stvarnosne, bajkovite i simbolične elemente, a dinamična radnja i osebujni likovi mogu privući i širu čitateljsku publiku.

 

Lejla Kalamujić: Zovite me Esteban

Zovite me Esteban

Zbirka kratkih, emotivno nabijenih intimističkih priča u kojoj pratimo djetinjstvo i odrastanje glavne junakinje obilježeno odsutnošću prerano preminule majke, alkoholizmom oca, gubitkom baka i djedova, ratom, psihičkim slomom, potragom za ljubavlju i pripadanjem. Kronologija životnih gubitaka i evidencija boli koju ti gubici donose jednoj mladoj osobi. Knjiga je 2016. godine dobila nagradu „Edo Budiša“ za najbolju zbirku kratkih priča na području s kojeg nije potreban prijevod na hrvatski jezik.

 

Staša Aras: 12 pred zidom

12 pred zidom

Zbirka objedinjuje dvanaest kratkih priča, od kojih je većina smještena na Mediteran, a raznolikost tema (rat, bračni odnosi, povremene avanture, nasilje nad ženama i sl.), kao i likovi koji se suočavaju s izazovima i nadama vlastitih života, čini ove priče autentičnim preslikom životne zbilje. Autorica je dosad je objavila tri zbirke poezije ("Takve se stvari događaju ljudima", "Nedolično i vrijedno spomena", "Premještanja") te zbirku kratkih priča ("Meke granice"). Osvojila je nekoliko nagrada za svoje kratke priče, kako u Hrvatskoj, tako i u regiji.

 

Olga Tokarczuk: Bjeguni

Bjeguni

Zbirka priča u kojoj poljska nobelovka donosi fragmente vlastite fascinacije "putovanjima i bjegovima, traganjima za smislom i lutanjima bez cilja" kao okvirom za kolažiranje opaženih detalja o prirodi, duhovnosti, poštovanju prema Drugome, dodiru kultura i individua u njima.

 

Ocean Vuong: Na zemlji smo nakratko predivni

Na Zemlji smo nakratko predivni

Mali Pas, mladić kojemu je baka dala taj nadimak prema vijetnamskoj tradiciji, odlučuje napisati pismo nepismenoj majci, u kojem će otvoriti dušu baš zato što ga ona nikada neće moći pročitati. Od priznanja vlastitih strahova, preko borbe s identitetom, odrastanjem, seksualnošću i životnim okolnostima, do vrlo nježne i intimne ispovijesti obitelji koja je imigrirala iz Vijetnama u SAD. Roman mladog američkog pjesnika vijetnamskog podrijetla daje uvid u zanimljivu i kompleksnu vijetnamsku kulturu te snažne ženske karaktere koji čine samu bit romana, a sve prožeto poetičnim i metaforičnim jezikom.

 

Dorta Jagić: Noć na Zemlji

Noć na Zemlji

Crtice, putopisi, dnevnički i memoarski, lirski zapisi, fantazije, poetske studije i još cijeli niz kratkih zapisa koji se opiru formalnim određenjima slikaju fascinaciju pjesnikinje i esejistkinje svim pojavama u kojima se odražava tajna noći kao svojevrsna tajna svijeta.

 

Marlen Haushofer: Zid

Zid

Neimenovana junakinja odlazi sa sestričnom i njenim suprugom u šume alpskih planina provesti nekoliko dana u njihovoj lovačkoj kući. Nakon prve noći shvaća da se par nije vratio s izleta na koji je otišao dan prije. Kreće u potragu za njima i nailazi na nepoznatu nevidljivu prepreku. Izgleda da je jedina preživjela misterioznu katastrofu te da se nalazi iza prozirnog zida odsječena od civilizacije. Taj mali odsječeni prostor daje joj mogućnost da izgradi samodostatni svijet. Roman je nagrađen Austrijskom državnom nagradom za književnost.

 

Neven Ušumović: Rajske ptice

Rajske ptice

U osam priča, balansirajući na granici između stvarnosti i snova, tkajući pritom atmosferu začudnih nagovještaja, autor otvara prostore u kojima se dotiču, ponekad i sudaraju svjetovi i likovi, gonjeni oksimoronskom osamom usred mnoštva dojmova što zapljuskuju osjetila i um...

 

 

Bojan Krivokapić (1985), objavio je knjigu kratke proze Trči Lilit, zapinju demoni (Kikinda, 2013), zbirku gemischt-poezije Žoharov let (Stolac, 2014), roman Proleće se na put sprema (Beograd, 2017; Sarajevo-Zagreb, 2017) i zbirku pjesama Gnezdo dečaka (Beograd, 2019). Dvojezično izdanje prve knjige, s prijevodom na talijanski, Corri Lilit, i demoni inciampano, objavljeno je 2014. u izdanju Gradske knjižnice Pazin te Kuće za pisce/Hiže od besid/Casa degli scrittori, a kao e-knjiga izašlo je u izdanju Književne radionice Rašić, Beograd, 2015.

Dobitnik je nagrada za prozu: Ulaznica (Zrenjanin, 2011), Đura Đukanov (Kikinda, 2012) i Edo Budiša (Pazin, 2014), kao i nagrade Mak Dizdar za zbirku poezije (Stolac, 2013).

Za roman Proleće se na put sprema godine 2018. dobiva Nagradu Mirko Kovač za najbolje djelo mladog autora u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Crnoj Gori.

Uredio je zbornike književnih tekstova; Radovi u Kući (Novi Sad, 2012), PitchWise (Sarajevo, 2012), Na ulici gaze bose ljude (Novi Sad, 2013), Poučak o nizovima: čitanka (Novi Sad, 2014) i Sanjatorijum (Novi Sad, 2015).

Književni tekstovi su mu objavljeni u različitim zbornicima, antologijama i časopisima; Lapis Histriae (2010, 2012, 2014, 2016), Zarez, Odjek, Sveske, Idiot, Novi Ka/Os, Ars, Bosanska vila, i dr. te prevedeni na talijanski, njemački, mađarski, albanski i engleski jezik.

Diplomirao komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Bavio se antropološkim teatrom u Kamernom pozorištu muzike Ogledalo. Živio neko vrijeme u Sarajevu. Od 2012. do 2017. uređivao je književni program i vodio radionice kreativnog pisanja u Omladinskom centru CK13. Od 2017. vodi radionice kreativnog pisanja u Centru BAZA.

Živi u Novom Sadu i Dubrovniku.