...a koju nam je odaslala poznata hrvatska produkt‒dizajnerica Svjetlana Despot ne bi li predstavila izložbu „Znati i Moći“, koju se do 20. 11. može razgledati u Tower Centru Rijeka. Naime nakon jednodnevne konferencije „Dizajn u poduzetništvu“ i prateće izložbe „Start Up Rijeka“ postavljene u Kortilu, na kojoj su predstavljeni radovi studenata dizajna, ali i radovi nekih već afirmiranih dizajnera, izloške je valjalo premjestiti na drugu lokaciju. Iskristalizirala se tako nekonvencionalna ideja i prilika da to bude u Tower Centru Rijeka te da se hrvatski produkt‒dizajn predstavi u širem svjetlu.

Iako uglavnom nitko ne radi ozbiljne izložbe po trgovačkim centrima, nakon kraćeg razmišljanja zaključeno je da nema logičnijeg mjesta za predstavljanje dizajnera i njihovih proizvoda — dizajn treba služiti ljudima, treba biti dostupan ljudima (moraju ga vidjeti, doživjeti, opipati...), a ne držati na pijedestalu kao nedodirljivog i elitističkog. Dobiveno je čak 2000 metara kvadratnih izložbenog prostora, što je prilika koju se nije smjelo niti moglo propustiti, pa se cijela priča nastavila razvijati i rasti baš onako kako je i počela: spontano.

Pozvane su hrvatske industrije iza kojih stoji dizajn te je autorima predloženo da pošalju i svoje radove kako bi nastala cjelovita priča o produkt‒dizajnu u Hrvatskoj. Namjera cjelokupne selekcije nije postavljati kvalitativne standarde, već je smisao prezentirati potencijale kreativnog promišljanja na raznim nivoima edukacije i poslovnog iskustva kao i rezultate te edukacije u profesionalnom radu. Tako je napokon nastala izložba „Znati i Moći“, kojom su obuhvaćeni: mentorirani radovi riječkih studenata na studiju dizajna u Zagrebu, dizajneri koji su prodali svoj dizajn (Marko Pavlović), dizajneri koji sami proizvode i grade svoje brendove (Svjetlana Despot, Filip Gordon Frank, Maja Mesić, Filip Despot, Ivana Pavić i Tihana Taraba), izložba riječkog branda „Data By Despot“ i izložba hrvatskih industrija (Kvadra, Regeneracija, Intera i Inkea).

Želja je organizatora osvijestiti ljude da i produkt‒dizajn i hrvatska proizvodnja već postoje, kvalitetno organizirani i uhodani te da su rezultat strastvenog rada i odricanja ljudi koji poštuju dizajn, kvalitetu i nadasve svoje klijente. Želja je i da se hrvatski dizajn u javnosti prestane promovirati kao nešto u povojima, s bombastičnim repetativnim naslovima poput „hrvatski produkt‒dizajneri prvi put ovo ili ono“. Produkt‒dizajn u Hrvatskoj postoji i živi, raste, razvija se i širi se na strana tržišta unatoč gotovo nikakvom razumijevanju proizvođača i financijski slabom tržištu te otporu i sumnji samih Hrvata u kvalitetu i vrijednost hrvatskog proizvoda.

Ova je priča neobična ne samo zbog toga što se radi o velikoj izložbi produkt‒dizajna u trgovačkom centru u Rijeci nego i zbog toga što je cijela ideja i pothvat baziran na volontiranju Svjetlane Despot i Sandre Ferenc i želji da sve planirano otpočne i razvijaju bez obzira na krizu i malodušnost kojima smo okruženi. Kriza je, zapravo, najveći izvor kreativnosti, poručuju organizatori. Izložbe stoga predstavljaju otpor prema staroj primorskoj izreci: „Ne učini dobro pa nećeš ni loše“ i otpor prema stavu da se bez puno novaca ne može postići ništa, a kamoli puno toga!

Sve je odrađeno spontano, na temelju dobre volje i želje da se dogodi nešto pozitivno, potakne mlade na poduzetničku inicijativu, potakne praksa kreativnosti pomoću prezentacije individualnih iskustava i snalaženja u okruženju neprepoznatljive perspektive.

Nakon toliko optimizma nema nam druge nego da i sami izložbu podržimo posjetom do 20. studenog.