...Disney Studio uhvatio se u koštac i s bajkom o Snježnoj kraljici Hansa Christiana Andersena. Mrka i mračna priča o zaleđenoj duši i zamrzlom srcu postala je topla, obiteljska, fina, raspjevana pričica u klasičnoj Disneyjevoj odori. Uspješnost kombinacije klasične animacije i CGI-a u animiranom mjuziklu i komediji redatelja Chris Bucka i Jennifer Lee očituje se u visokoj zaradi na box officu i pozitivnim osvrtima filmskih kritičara. Po čemu je „Snježno kraljevstvo" toliko dobro da je na box officeu detronizirao slavnu Meridu i ljupku Tangled?

Odgovor na pitanje o uspješnosti ovog animiranog filma očit je sam po sebi. Animirani filmovi, posebno oni iza kojih stoji pečat i potpis kompanije kao što je Disney, predstavljaju jedan od najomiljenijih vidova zabave za odraslu i dječju publiku. Gotovo bez pretjerivanja može se zaključiti da ljudi, više ili manje generalno, vole pogledati dobar crtić. Disneyjevi su pak crtići uglavnom dobri i, ako se zanemari (a zanemaruje se) sve škakljivo što pluta među toplim i univerzalnim porukama o ljubavi i prijateljstvu, animirani filmovi koji potječu iz ovog renomiranog dvorca mašte svakako su garancija zabave cijeloj obitelji. Tradicija naslanjanja na poznate priče i bajke i transformacija istih u priče primjerenije osjetljivoj dječici koja prva hrli u kina svakako se pokazala uspješnom tržišnom logikom Disneyjevog studija. Osim što često tragični, oštri, zli završeci postaju idilični i predivni kao i svi glavni ženski likovi, dolazi do zanimljivog fenomena određenog oblika modifikacije i invencije memorije vezane uz klasične bajke i priče. Snjeguljica ostaje milo i predivno djevojče, a ne mala osvetoljubivica koja je pustila maćehu da doslovno padne s nogu plešući i umre. Mala sirena živi sretno sa svojim ljudskim princem, a ne umire u efektu morskog pjenušca i slično.

Turobnu priču o snježnoj kraljici Disney je mudro pretočio u fantasy setting koji snažno evocira Norvešku i barata komičnim likovima, pjesmom, ljubavnom pričom i tinejdžerskim ženskim likovima koje pokušavaju graditi svoj odnos. Iako fizički vrlo slične (a sve su Disneyjeve princeze uvijek ljepotice bujnih kosa, velikih očiju i Barbie figure), Anna i Elsa, protagonistice animiranog filma „Snježno kraljevstvo“, karakterno su dijametralno suprotne. Njihov se odnos gradi na izolaciji i isključenju. Dok Elsa pokušava prikriti svoje moći žrtvujući svoju slobodu, odnose i, na momente se čini, sam zdrav razum, Anna je vječiti optimist pun ljubavi i gladan bliskosti sa sestrom i drugima. I dok Anna odgovorno žuri smiriti razbješnjelu sestru koja zamrzava kraljevstvo svojom moći, Disney nas fila nizom likova koji imaju ulogu komičnog oduška, prave ljubavi i antagonista.

Disney je u ovom slučaju vješto izmakao metku klasične ljubavne priče koja sve rješava (iako ona jasno postoji - jer što je animirani film bez romantične ljubavi) naslanjajući se na odnos i međusobnu privrženost sestara koje su razdvojile okolnosti. I dok gledatelj uživa u zaista dobroj animaciji i pretrpi tu i tamo koju pjesmu viška, teško da mu ne padne na pamet kako je Disney cijelu priču utemeljio na pomalo ćaknutim likovima. U slatkoću i humor zamaskiran je čitav niz zanimljivih poremećaja koji likove čine tako zabavnima. Elsa i sestra godinama žive izolirano, dok Elsa ne pukne i zamrzne cijelo kraljevstvo kako bi bila slobodna, Anna se pak kompulzivno zaruči s prvim likom s čijim konjem se na cesti sudari, snjegović Olaf mašta o suncu i ljetu, a Annina ljubav razgovara s ljubimcem sobom Svenom imitirajući mu glas. Likovi zbog kojih naprosto morate voljeti animirane filmove!

Osim zanimljive reinvencije Andersenove bajke, Disney je kroz ovaj animirani film postigao i svojevrsnu reafirmaciju vlastitog identiteta: „Da, volite vi i male minione i puno smijeha i akcije, ali ja vam dajem ono po čemu ste me zavoljeli, a to je pjesma, bajka, ljubav i zašećereni ideali. A vama - ugodno gledanje!“

Svakako je i bilo ugodno.

Fotografije: owlswellblog.wordpress.com