Posljednja, osma sezona Igre prijestolja je započela, smirivši tako razularene mase što nazivamo prijateljima koji proklinju što je zima u nas završila, oduzimajući im tako jedan od čimbenika sličnosti sa svojom najdražom serijom.

Kao pisac ovoga teksta odlučujem se za pametan potez te odbijam pisati o kritici prve epizode koja je (očekivano) podlegla pod megalomanskim očekivanjima koja nisu mogla biti zadovoljena „behind the scenes“ epizodom. To ostavljam drugim, promućurnijim glavama koje će utjeloviti Hidru te prostrijeti svoj sud pred publikom.

S obzirom kako u nadolazećim epizodama možemo očekivati očekivano, vrijeme je da počnemo hvatati i najmanju mrvicu kruha koju nam producenti bacaju. A najveća krušna mrvica koju brojni prekorače otpisivanjem poruka je – uvodna špica.

Mikro Westeros

Prethodnih sedam sezona imali smo uvodnu špicu koja je u šezdesetak sekundi morala podastrijeti pregled nad cijelim svijetom, dajući nam tako jednostavan pregled točki usijanja u sezonama koje smo imali prilike pogledati. Sada, sa samo šest epizoda pred nama, situacija je kompleksnija što je najviše usrećilo produkcijsku ekipu Elastic koja je napokon dobila priliku pustiti mašti na volju. „Samo su nam rekli da srušimo do temelja uvodnu špicu te ju onda napravimo kako smo oduvijek htjeli“ kazao je jedan od članova produkcijske ekipe Kirk Shintani.

Uvodna špica više ne počinje u King's Landingu već sa srušenim Zidom koji je promijenio težišta moći u Westerosu.

I to su napravili. Prvo što primjećujemo je zaokret za 180 stupnjeva – uvodna špica više ne počinje u King's Landingu već sa srušenim Zidom koji je promijenio težišta moći u Westerosu. Promjena perspektiva ukroćuje Cersei pred vašim ekranima, dajući joj jedino dovoljno dijaloga da naznači nekolicinu njenih poteza.

No ona ujedno pušta na slobodu Noćnog kralja koji, kao što smo vidjeli u prvoj epizodi, prepušta svojim postupcima mjesto u seriji, minimalno se pojavljujući u seriji čime se pokušava održati okultna mističnost koja među revnim gledateljima budi jedino – teorije zavjere.

 

Uvodna špica prve epizode prokazala je sudbinu zamka Last Heart pod Neddom Umberom koji je postao okultni simbol pred kraj epizode. Jednostavnim stavljanjem na kartu pred pločicama koje poprimaju boju leda te zamagljivanjem pogleda na zamak odradilo je posao – Last Hearth trebao je pasti. No te pločice pričaju veću priču jer one sada postaju utjelovljenje fabularne osnovice koja prodire u nove epizode, ističući time kako se radnja više neće održavati na sjeveru, istoku, zapadu i jugu već (zasad) samo na sjeveru na kojem se i nalazi najveći broj likova.

Novopronađena mogućnost kreativne ekipe iz Elastica doprinijela je tome da više ne promatramo samo gradove kao mjesta radnje koje nam otkrivaju političke akcije, već se sada spuštaju jednu razinu niže te politička previranja postavljaju u prostorima poput kripte ili glavne hale u Winterfellu. Osma sezona predstavlja kraj pluralnosti– čvorovi u radnji su razriješeni te sada pratimo jednu glavnu radnju oko koje se izvija još jedna radnja političke prirode koja kao sjena prati razrješenje monumentalnog sukoba na sjeveru.

 

Uvodna špica sada svoje mjesto počinka nalazi u King's Landingu koji postaje završna točka, kako uvoda, tako i osme sezone jer ona utjelovljuje igru prijestolja koju igraju svi, uključujući i Noćnoga kralja. Ovdje nailazimo na značenjsko produbljivanje koje započinje prikazom veličine prijestolnice, nastavlja se usponom do najviše točke te strmoglavim padom kroz jedan od tornjeva u tamu gdje nailazimo na dva simbola, samostrel i glavu zmaja, prije negoli svoj put završimo ispred prijestolja.

Što li je pjesnik htio reći?

Krvavo vjenčanje ovdje stoji kao stup sjećanja na događaj koji predstavlja prekretnicu u obitelji Stark

Jednostavno – simbolika „zmajoubojice“ otkriva Bronna, a sunovrat u mračne komore prikaz je „nikad ispričane“ strane diplomacije koja krasi radnju koja steže onu epskih razmjera. Crte kretanja u uvodnoj špici otkrivaju nam puno, kao što je dokazao ovaj sunovrat. Primjerice, u glavnu halu Winterfella ulazimo kao gosti, ne preuzimajući perspektivu predsjedavajućega, čime iskazujemo gostinjski karakter prve epizode. Međutim, to su odnosi koji će se mijenjati iz epizode u epizodu, zadržavajući samo kostur i tehnike kojima ga ispunjavamo. Odsada svaka epizoda ima svoju uvodnu špicu koja će pred nas razastrti plejadu simbola od kojih mi sastavljamo seriju u samo devedeset sekundi.

Međutim, ono što (vrlo vjerojatno) ostaje isto su povijesni murali na astrolabu koji nam sada prikazuju noviju povijest Westerosa, ističući time trajanje Igri Prijestolja. Prikazani su sljedeći događaji – rušenje Zida, krvavo vjenčanje te rođenje triju zmajeva (Viserion, Drogon i Rhaegal). No, pored isticanja epohalnih događaja koji su doveli do osme sezone, murale treba pogledati i iz drugoga kuta. Simbolički je prikazan kraj jedne ere (Zid) te početak druge ere (rođenje zmajeva). Krvavo vjenčanje ovdje stoji kao stup sjećanja na događaj koji predstavlja prekretnicu u obitelji Stark – nasilni raskid sa starim idealima i idejama koji rezultira s tabula reis na sjeveru koju sada ispunjavaju Sansa, Jon Snow itd.

Gavranovi naputci

Suviše analitična analiza ili ne, uvodna špica predstavlja svojevrsni sadržaj epizode koja se nalazi pred nama. Koristeći se novim grafičkim rješenjima, kao i promjenom perspektiva, ona ustaljuje naraciju koja se sada odvija na samo nekolicini važnih punktova. Pratite pločice, ucrtavajte gradove i zamke jer tim putem kreće se radnja koja ostaje u magli, svojevrsnoj prethodnici događaja.

Pazite na perspektive, gdje ulazite i silazite tijekom tih devedeset sekundi jer one vam mogu otkriti i više nego što očekujete; naznačuju vam koje uloge preuzimaju glavni likovi tijekom priče te gdje će priča skrenuti lijevo, a gdje desno. Simboli su razasuti, ali istaknuti, gotovo Vas mameći da pogledate njih umjesto poruka na mobitelu.

Imate šest epizoda da se usavršite – počnite time da ponovno pogledate špicu.